اخبار

نگاهی به زندگی کاپیتان طلایی‌ها در هفدهمین سال ملی‌پوشی

نگاهی به زندگی کاپیتان طلایی‌ها در هفدهمین سال ملی‌پوشی

با مروری بر درخشش طلایی‌ها در سال ۱۴۰۱، والیبال نشسته بانوان برای ششمین سال متوالی جام قهرمانی را بالای سر برد. این رقابت‌ها در سال ۱۴۰۱ در ۲ دور رفت و برگشت و به صورت متمرکز در استان‌های مازندران و تهران برگزار شد و در نهایت با قهرمانی سپاهان به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان و به نقل از خبرگزاری فارس؛ یکی از بازیکنانی که در تمامی این سال‌ها در کنار سپاهان بوده، زینب ملکی کاپیتان اصفهانی سپاهان و تیم ملی ایران است که در کارنامه او نقش‌آفرینی های بسیاری در کسب افتخارات ملی و باشگاهی رشته والیبال نشسته دیده می‌شود؛ با او هم‌کلام شدیم تا با یکدیگر دفتر زندگانی‌اش را ورق زده و از پستی و بلندی‌های این مسیر طولانی باخبر شویم.

فارس: ابتدا معرفی کوتاهی از خود داشته باشید

ملکی: زینب ملکی هستم، متولد ۱۰ آبان ماه سال ۷۱ در اصفهان، ۱۷ سال است که در تیم ملی عضویت دارم و ۷ سال است که در خدمت باشگاه سپاهان هستم.

فارس: چه شد که به والیبال نشسته روی آوردید؟

ملکی: در یک خانواده ورزشی به دنیا آمدم و خیلی علاقه‌مند به والیبال بودم، در شهرستان مبارکه پیگیر این موضوع شدیم که رشته والیبال نشسته بانوان را راه‌اندازی کنیم و در سال ۸۴ به کمک عمه‌ام که مربی بود این کار را انجام دادیم.

فارس: در سایر رشته‌ها نیز فعالیت داشتید؟

ملکی: در دو‌و‌میدانی نیز استعدادیابی شدم و مربی من هم می‌گفت اگر وارد دو و میدانی شوم می‌توانم جزو برترین‌های این رشته قرار بگیرم.

فارس: چنین آینده‌ای را برای خود پیش‌بینی می‌کردید

ملکی: در ۱۲ سالگی والیبال را آغاز کردم و فکرش را نمی‌کردم به تیم ملی و سپاهان برسم و کار‌های بزرگی را در این رشته انجام دهم؛ بعد از ورود به تیم استانی راه یافتم و در لیگ برتر و قهرمانی کشور  بازی کردم، مربیان تیم ملی بازی من را دیدند و در سن کم خود در نخستین مسابقات بین‌‌قاره‌ای که در مصر برگزار شد حضور داشتم.

فارس: چه زمانی به تیم ملی راه یافتید

ملکی: سال ۸۶ وارد تیم ملی شدم، فقط یک تیم وجود داشت که از هر رده‌ای در آن حضور داشتند.

فارس: حس و حال اولین حضور در تیم ملی چطور بود؟

ملکی: حس غیرقابل توصیفی را داشت و انگیزه من را بیشتر کرد تا در این ورزش ماندگار شوم.

فارس: قبل از حضور در سپاهان در چه تیم‌هایی حضور داشتید؟

ملکی: در تیم‌های نجف‌آباد، فولادماهان و ذوب‌آهن حضور داشتم.

فارس: در فصل اول با سپاهان نایب قهرمان شدید؟

ملکی: بله، در اولین فصل حضور به دلیل این که تیم در دقیقه ۹۰ بسته شد، نایب قهرمان شدیم اما در ۶ فصل بعدی همانطور که می‌دانید به مقام قهرمانی دست یافتیم.

فارس: از شرایط سپاهان رضایت دارید؟

ملکی: شرایطی که در سپاهان وجود دارد و حرفه‌ای بودن این باشگاه مثال‌زدنی است، از نظر امکانات و نگاه برابر، تفاوتی میان ورزشکاران وجود ندارد، امسال با ۱۷ بازیکن در لیگ برتر شرکت کردیم،البته همیشه جا برای بهتر شدن وجود دارد، شرایط به شکلی است که تمام ورزشکاران والیبال نشسته دوست دارند در سپاهان بازی کنند.

فارس: وضعیت قرارداد شما به چه شکل است؟

ملکی: فصل ما به پایان رسیده است اما تا خرداد ماه قرارداد داریم،ضمن این که فکر نمی‌کنم مشکلی برای تمدید قرارداد وجود داشته باشد.

فارس: تا آن زمان مسابقاتی در پیش خواهید داشت؟

ملکی: ممکن است مسابقات آسیایی در پیش باشد و باشگاه تمایل زیادی برای شرکت در آن دارد، اما این مسابقات از زمان شیوع کرونا برگزار نشده است و به همین دلیل از سرگیری دوباره آن با مشکلاتی مواجه است.

فارس: از تجربه خود در بزرگ‌ترین رویداد های ورزشی جهان بگوئید

ملکی: در مسابقات پاراآسیایی جاکارتا مقام نایب قهرمانی را کسب کردیم، در پارالمپیک ۲۰۱۶ عنوان پنجمی را کسب کردیم که برای نخستین حضور و از این نظر که کم‌تجربه بودیم نتیجه خیلی خوبی بود، در مسابقات جهانی که در کشور بوسنی برگزار شد، نتیجه‌ای که می‌خواستیم را کسب نکردیم.

فارس: تنها اصفهانی تیم ملی هستید؟

ملکی: من و معصومه شجراتی به عنوان ۲ اصفهانی در تیم ملی حضور داریم، ۶ بازیکن سپاهان نیز در تیم ملی حضور دارند و حدود ۶۰ درصد تیم را تشکیل می‌دهند.

فارس: وضعیت والیبال نشسته بانوان در اصفهان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ملکی: ۲ باشگاه بزرگ سپاهان و ذوب‌آهن در والیبال نشسته استان حضور دارند اما نقطه‌ضعفی که وجود دارد،استعدادیابی نکردن است، البته در فصل جاری ۳، ۴ بازیکن جدید و مستعد به تیم اضافه شدند اما این کافی نیست؛ اگر در مدارس و در شهر‌های کوچک‌تر استعدادیابی انجام بگیرد، می‌تواند به تیم کمک کند اما این موضوع نیاز به حمایت و وجود بودجه جداگانه دارد چون خانواده‌هایی که دارای فرزندانی با معلولیت هستند، شرایط مالی مناسبی ندارند.

فارس: معمولا تفاوت‌هایی میان ورزش آقایان و بانوان وجود دارد، شما این موضوع را احساس کردید؟

ملکی: به جرئت می‌گویم تیم بانوان سپاهان شرایط بهتری نسبت به تیم آقایان دارد که فکر می‌کنم دلیل این موضوع قدمت بیشتر تیم بانوان است.

فارس: از افتخارات خود بگوئید

ملکی: ۲ نایب‌قهرمانی و یک سومی بازی‌های آسیایی با تیم ملی، نایب قهرمانی با فولاد ماهان، دومی و سومی در مسابقات آسیا و اقیانوسیه و یک نایب قهرمانی و ۶ قهرمانی با سپاهان.

فارس: از مسابقات برون‌مرزی صحبت کردید، حضور با حجاب اسلامی چگونه بود؟

ملکی: تفاوت‌های بزرگی میان ما که حجاب داشتیم و رقبای خود وجود داشت، اما هیج‌وقت این موضوع را برای خودمان بزرگ نکردیم،تمام تمرکز ما روی هدفمان بود.

فارس: صحبت پایانی؟

ملکی: هر چه که دارم به خاطر پدر و مادرم است، امیدوارم سایه‌شان همیشه مستدام باشد، از تمام مربیانی که برای من زحمت کشیدند تشکر می‌کنم، امیدوارم با سپاهان به مسابقات آسیایی برویم و در حد نام سپاهان بدرخشیم.

مطلب قبلی اطلاعیه/ ثبت‌نام آکادمی فوتبال سپاهان آغاز شد
مطلب بعدی سال جدید برای سپاهان ب از امروز کلید خورد
چاپ
رتبه بندی این مطلب:
1/3
1رأی موافق 0رأی مخالف

جستجو در اخبار

DNN